ABC autogazu

ABC autogazu
Podstawowe terminy i zagadnienia dotyczące montażu i użytkowania samochodowej instalacji LPG.
 

Korzyści z jazdy na autogazie

Zalety użytkowania samochodu z instalacją autogaz.
 

Technologia
Technologia
Najnowsze nowinki technologiczne


 

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo autogaz, LPG
Testy i badania związane z bezpieczeństwem instalacji autogaz w samochodach.

 
Ekologia
Ekologia LPG
W jakim stopniu autogaz jest przyjazny dla środowiska i co można zrobić by żyć ekologicznie.

 


 

 

 

 

 

 


Diesel na gaz

Diesel na gaz

Podwójne zasilanie Diesel LPG, DualFuel lub inaczej diesel na gaz to alternatywny system zasilania dla silników wysokoprężnych. System diesel na gaz powoduje ograniczanie wtryskiwania oleju napędowego i w jego miejsce podawanie gazu.

Przykładowe proporcje mieszanki to 20% LPG i 80% ON.

Olej napędowy jest wtryskiwany tradycyjnie do komór spalania silnika, natomiast dawka gazu wprowadzana jest do układu dolotowego za pomocą wtryskiwaczy LPG.

Dodatek gazu pozwala na niemalże całkowite spalanie oleju napędowego, co w zwykłym silniku diesla jest praktycznie niemożliwe. Silniki Common Rail spalają około 85 procent mieszanki oleju napędowego i powietrza, a pozostałość zamieniona zostaje na spaliny, w skład których wchodzą tlenek węgla,  węglowodory i cząstki stałe.

Wydajniejsze spalanie oleju napędowego wpływa korzystnie na moc silnika i jego moment obrotowy, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na jego żywotność. Jazda na podwójnym zasilaniu Diesel-LPG to rozwiązanie przynoszące korzyści finansowe i równocześnie nie zagrażające bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

Diesel LPG

LPG w silniku wysokoprężnym jest paliwem dodatkowym.  W przeciwieństwie do instalacji gazowych w silnikach benzynowych nie następuje tutaj całkowita wymiana paliwa na LPG. Gaz dodany do mieszanki paliwa staje się katalizatorem jej spalania i przyczynia się do efektywniejszego wykorzystania oleju napędowego.

Gaz dostarczany ze zbiornika LPG poprzez reduktor, w którym następuje przemiana gazu z fazy ciekłej w fazę lotną, wprowadzany jest do układu dolotowego silnika przed turbosprężarką. Dawkowanie gazu kontrolowane jest dwoma wtryskiwaczami sterowanymi przez elektroniczną centralę stanowiącą serce systemu, która dostosowuje pracę całej instalacji na podstawie informacji uzyskanych z obciążenia, prędkości obrotowej wału korbowego i temperatury w układzie wydechowym. Jednym z zabezpieczeń systemu jest właśnie kontrola temperatury spalin poprzez czujnik EGT, w przypadku wzrostu temperatury spalin system reaguje natychmiast ograniczając dawki gazu. Dzięki zabezpieczeniom wbudowanym i kontrolowanym komputerowo silnik diesla nie jest narażony na spalanie stukowe ani nadmierne zużycie w porównaniu z takim samym silnikiem bez instalacji LPG.

Z punktu widzenia kierowcy system LPG, w który wyposażony jest pojazd, jest praktycznie bezobsługowy, a sam kierowca ma do dyspozycji tylko przełącznik Diesel/LPG z wyświetlaczem wskazującym poziom gazu w zbiorniku, przy czym załączanie i wyłączanie się systemu następuje w pełni automatycznie. Jedynym objawem braku LPG w zbiorniku będzie wskazanie na wyświetlaczu oraz wyczuwalny spadek mocy.

Instalacja Diesel-LPG nie wymaga ingerencji w oryginalny układ zasilania silnika, a proces montażu jest całkowicie odwracalny. System SOLARIS DIESEL jest całkowicie niezależny, łatwy w montażu i pozwala na indywidualne dopasowanie do potrzeb pojazdu i jego właściciela. Po poprawnym ustawieniu system nie wymaga ponownych kalibracji, a jego eksploatacja jest bezproblemowa i przynosi korzyści finansowe w postaci obniżenia kosztów utrzymania pojazdu.

Zastosowanie systemu Diesel-LPG to nie tylko korzyści finansowe. Mniejsze zużycie oraz wydajniejsze spalanie oleju napędowego – do 95% ulega dopaleniu – przekłada się bezpośrednio na redukcję emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenek węgla, węglowodory i cząstki stałe.

 

 

 

Źródło:

solarisdiesel.eu